Barion Pixel
Preskočiť na obsah

O Babyfite

Dobrý učiteľ žiaka neruší.

Merce Cunningham
babyfit_malba_1

Babyfit, občianske združenie sa venuje somatickému prístupu k pohybu cez vzdelávacie aktivity so zameraním najmä na vývin pohybu či skúsenostnú anatómiu a fyziológiu. Určené sú širokej škále záujemcov od najmenších detí a ich rodičov, ako aj profesionálov v oblasti pohybu (tanečníkom, fyzioterapeutom, špeciálnym  pedagógom).

Prístup k deťom a ich rodičom je v centre našej pozornosti a vychádza z kontinuálneho somatického vzdelávania, ktoré nás podporuje v obdive k dokonalosti prírody a nášho tela. Cez dlhoročné pozorovanie, objavovanie a zažívanie zákonitostí psychomotorického vývinu dieťaťa a jeho individuálnych prejavov ponúkame priestor pre jeho všestranný rozvoj. Formou tvorivých pohybových aktivít a hier vytvárame deťom prostredie pre zážitkové skúmanie, učenie sa, získavanie skúseností. Rodičom umožňujeme vnímať svoje dieťa v motivujúcej a nekritickej atmosfére.Spolu sa učíme deti nerušiť pri vnímaní života a ponúkať im podporu, ktorá ich nasmeruje a rozšíri ich možnosti zažívania svojho tela aj okolitého sveta. Babyfit svojou činnosťou podporuje celostný a láskavý pohľad na potreby dieťaťa v rôznych štádiách vývinu.
Prečítajte si aj Zamyslenie Anky Sedlačkovej a Angeliky Kováčovej

V prístupe k pohybu vychádzame z prirodzených zákonitostí psychofyzického vývinu človeka, so zameraním na obdobie prvého roku života. V tomto období sa formujú podstatné pohybové návyky, ktoré sa zúročujú po celý život. Porozumenie týmto zákonitostiam, vzťahom medzi nimi ako aj rozpoznanie individuálnych prejavov je základným kľúčom k otvoreniu detskej duše – mysle. Toto je východiskom pohybového systému BabySoma®, ktorý vyvinuli zakladateľky Babyfitu Mgr. Art Anna Sedlačková ArtD. a Mgr. Art Angelika Kováčová.

Činnosť Babyfitu profilujeme v nasledujúcich dvoch oblastiach:

Priama práca s deťmi

Vzdelávanie dospelých

Systematické somatické vzdelávanie

Somatický pohyb je pohyb tvarovaný zvnútra, keď nie je dôležitá vonkajšia forma, ale skôr komplexná spolupráca všetkých systémov tela spolu s vonkajšími podmienkami.  Toto je spôsob ako a prečo sa deti hýbu a rovnako je to základný princíp našich vzdelávacích aktivít pre dospelých. Ich dôležitou súčasťou je spoznávanie zákonitostí pohybu cez vlastnú skúsenosť, ktorá dáva poznaniu mnohé ďalšie rozmery. Široké spektrum ponúkaných možností vzdelávania je vhodné pre tých, ktorých zaujíma sebapoznávanie cez pohybovéskúmanie a vnímanie vývinových míľnikov, ktoré sú v rôznych formách neustále prítomné v našom bytí.

Priama práca s deťmi

V skupinách či individuálne ponúkame deťom a ich rodičom inšpiratívny čas v podnetnom prostredí, kde podnety neprebíjajú ich prirodzenú zvedavosť a záujem. Ako im porozumieť, aby sme čo najmenej narušili ich prirodzenú múdrosť – prirodzený vývin, nezobrali im možnosť vlastného vyhodnocovania toho, čo cítia a vnímajú? Ako porozumieť ich prejavom a ako vytvoriť pre deti take vzťahy a prostredie, aby mohli využiť tie úžasné dary, ktorými sú obdarené? To sú otázky, ktorými sa s rodičmi zaoberáme. Pre rodičov je to tiež príležitosť pozorovať reakcie ich detí v rôznych pohybových a spoločenských situáciách, s podporou pedagóga viac porozumieť ich pohybovým stratégiám a správaniu.

  • Pravidelné aktivity pre rodičov s deťmi  zamerané na vytváranie podnetného prostredia pre rozvoj dieťaťa formou hier na báze pohybu a dotyku. Skupiny sú tvorené pre deti rovnakej vekovej kategórie, čo umožňuje vytvárať program primeraný ich záujmu a vnímaniu. Vítame aj deti so špeciálnymi potrebami.
  • Pravidelná poradenská práca v menších skupinkách, ktorá ponúka možnosť zamerania na individuálne potreby každého dieťaťa a vytvára priestor na vzdelávanie rodičov v porozumení psychomotorického vývinu ich dieťaťa.
  • Individuálne poradenstvo, neinvazívna práca hrou na báze pohybu a dotyku zacielená na konkrétne psychomotorické problémy, napríklad asymetria, vysoký – nízky svalový  tonus, pohybové zaostávanie a pod. Individuálna práca je vhodná pre deti na celej škále vývinu aj špeciálnych potrieb, ktorých rodičia by radi viac porozumeli ich pohybovému vývinu a rozšírili si možnosti ich podpory.

Vzdelávanie dospelých

  • Vzdelávanie BabySoma® Základný modul: Vývin pohybu v prvom roku života – východisko neskoršieho vnímania a učenia, (2 víkendy prezenčnej výuky a 3 podporné online stretnutia)

Kurz je zameraný na porozumenie pohybovým prejavom detí v prvom roku života, na úlohu zmyslov a vnímania v najrannejšom učení dieťaťa, na dôležitosť podpory a samostatnosti v tomto procese.

  • Vzdelávanie BabySoma®Aplikačný modul: Využitie princípov vývinového pohybu v práci s malými deťmi (vo veku 6 mesiacov – 6 rokov), (2 víkendy prezenčnej výuky a 3 podporné online stretnutia)

Účasť na tomto module je podmienená absolvovaním Základného modulu Vzdelávania BabySoma®.

Kurz je zameraný na spôsoby využitia a rozšírenia tém vývinového pohybu prvého roku života v práci s pohybom u detí.

  • Kurzy pohybového systému Body-Mind Centering®, certifikačný program Infant Developmental Movement Educator a Somatic Movement Educator, v spolupráci s The School of Body-Mind Centering®, USA. Akojediní z okolitých krajín sme sa v roku 2008 stali licencovanou organizáciou, ktorá môže ponúkať originálne kurzy pohybového systému BMC® s certifikovanými učiteľmi z celého sveta. BMC® je skúsenostný prístup, ktorý skúma ako sa myseľ prejavuje cez telo. Oblasťami skúmania sú systémy tela a vývinové aspekty pohybu vrátane embryonálnej podpory pohybu, dych a vokalizácia.Zakladateľkou prístupu BMC® je Bonnie Bainbridge Cohen, ktorá v ňom prepája terapeutické, somatické a tanečné umenie.
  • Odborné semináre zamerané navyužitie  pohybu a dotyku pre  deti so špeciálnymi potrebami (v spolupráci so zahraničnými odborníkmi). Našou prvou rozsiahlou spoluprácou s kolegami z Talianska, Maďarska, Veľkej Británie a Francúzska bol projekt SPARKS (Somatické metódy, umenie a tvorivosť pre špeciálne potreby) v rokoch 2013-2015. Skúsenosti tohto projektu boli inšpiráciou pre ďalší medzinárodný projekt Making connections – Vytváraniespojení, ktorý je platformou pre rôzne vzdelávacie aktivity a spolupráce zamerané na využitie východísk prístupu Body-Mind Centering® v práci s deťmi so zmenenými schopnosťami, ich rodinami, pedagógmi a terapeutmi. Anka Sedlačková spolu s Thomasom Greilom z Nemeckavytvárajú už od roku 2020 pre účastníkov z rôznych kútov sveta rôzne typy aktivít, jedným z vrcholov je týždeň workshopov Vytváranie spojení – BMC® a rozmanitosť schopností v Bratislave vo februári 2023.
  • Príležitostné vzdelávanie – workshopy so zameraním na špecifiká psychomotorického vývinu v prvom roku života, skúsenostnú anatómiu v pohybe, vybrané témy nášho embryonálneho vývinu skúsenostnou cestou cez pohyb a dotyk a mnohé ďalšie zaujímavé témy.